مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت استان يزد اعلام كرد: تا پايان تيرماه سال جاري ‌در استان يزد 90 بيمار آلوده به ايدز شناسايي شده‌اند، كه همگي تحت درمان و مراقبت هستند.

دكتر فرشيد فروزنيا  ادامه داد: اين آمار در كشورمان تا پايان تيرماه امسال 15 هزار و 500 نفر بوده كه بيشترين راه انتقال بيماري از طريق اعتياد تزريقي و سپس از طريق تماس جنسي بوده است.

وي يادآور شد: تا به حال در جهان قريب به 40 ميليون فرد آلوده به ويروس ايدز شناسايي شده‌اند، كه قسمت اعظم مبتلايان مربوط به كشورهاي افريقايي و آسيايي هستند.

مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت استان يزد با بيان اين انتقال از طريق تماس با خون و وسايل آلوده به خصوص استفاده مشترك از سرنگ و سوزن در معتادين تزريقي، انتقال از طريق تماس جنسي و انتقال از مادر به كودك، از راه‌هاي اصلي انتقال بيماري ايدز است، تاكيد كرد: ‌ويروس بيمار ايدز از طريق راه‌هايي همچون دست دادن و  بوسيدن فرد آلوده، ظروف غذاخوري فرد مبتلا، عطر‌، سرفه، ‌گوشي تلفن همراه و لباس شخص آلوده به ويروس ايدز، انتقال نمي‌يابد.

دكتر فروزنيا يادآور شد: عامل بيماري نوعي ويروس موسوم به اچ آي وي است كه موجب تضعيف سيستم ايمني بدن و فعاليت عفونت‌هاي بيماري‌زا در بدن فرد مبتلا مي‌شود.

دكتر مرجان پدر زاده كارشناس ايدز دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد نيز در اين خصوص ابراز داشت:

به منظور پيشگيري و مقابله با بيماري ايدز، مركز مديريت بيماري‌ها مراكزي را تحت عنوان كلنيك‌هاي مثلثي يا كلنيك‌ها و مراكز بهداشتي و درماني بيماري‌هاي رفتاري با هدف آموزش، مراقبت، ‌مشاوره و پيشگيري از ايدز از سال 1380 ايجاد نموده است كه ‌افراد مبتلا به بيماري ايدز به همراه خانواده‌هايشان تحت پوشش اين مراكز قرار ‌گرفته و سپس از خدمات مشاوره‌اي و آزمايشي رايگان بهره‌مند مي‌شوند.

وي ركن اساسي پيشگيري از بيماري ايدز را واكسني تحت عنوان پيشگيري رفتاري ذكر كرد و افزود: در اين راستا ‌مراجعه كنندگان به مراكز و كلينيك‌هاي بيماري‌هاي رفتاري، آموزش‌هايي را در زمينه پيشگيري از ايدز و راه‌هاي انتقال اين بيماري فرا مي‌‌گيرند.

دكتر پدرزاده تصريح كرد: ‌پيشگيري رفتاري به اين معناست كه عموم جامعه مخصوصاً افراد درمعرض خطر مانند دانش آموزان‌، دانشجويان، سربازان و افراد پر خطري از قبيل معتادين تزريقي و افراد آلوده به ويروس ايدز و همسرانشان، آموزشهاي لازم را در زمينه پيشگيري و برخورد با بيمار را بياموزند.

وي در خصوص تشخيص ويروس ايدز در افراد آلوده خاطر نشان كرد: كمترين زماني كه آزمايش افراد پس از تماس با فرد آلوده، مثبت مي‌شود، 8 هفته است ولي آزمايش قريب به 90 درصد موارد بعد از 3 ماه مثبت خواهد بود و بر حسب واكنش بدن فرد اين دوره ممكن است در مورد درصد كمي از موارد حتي تا 16 ماه به طول بينجامد.

كارشناس ايدز دانشگاه علوم پزشكي يزد توصيه كرد: افراد با سابقه رفتارهاي پرخطر و معتادين تزريقي مي‌توانند براي مشاوره به كلنيك‌هاي مشاوره بيماري‌هاي رفتاري مراجعه كنند تا به صورت محرمانه و رايگان برايشان آزمايش تجويز شود و توصيه‌هاي لازم در زمينه‌ي پيشگيري از بيماري‌هايي مثل ايدز و هپاتيت را فرا گيرند.

دكتر پدرزاده در پايان يادآور شد: كلنيك بيماري‌هاي رفتاري استان يزد واقع شده در بلوار امام جعفر صادق (ع)، روزانه از ساعت 5/7 لغايت 30/13 آماده پاسخگويي به مراجعان است.

یزد فردا - ایسنا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا